Ako sa naučiť disciplíne v stravovaní

Keď chceme byť úspešní v ktorejkoľvek oblasti potrebujeme mať systém, prísny režim a disciplínu. Iba tak sa dopracujeme k pozitívnym výsledkom. Ak cieľ dosiahneme a chceme sa na vlne úspechu udržať, vyžaduje si to pravidelnosť a dodržiavanie určitých pravidiel. Ak je našim cieľom byť celoživotne zdraví a štíhli, tak nás čaká rovnaká cesta ako to dosiahnuť. Aj úspešné stravovanie má svoje pravidlá a zásady. Ako iste vieme, naša psychika a pevná vôľa je v tomto smere všemocná.

Na ceste za zdravým spôsobom života nás čaká množstvo prekážok. Každý deň sa aspoň raz dostaneme do situácie, keď nám niekto ponúkne niečo, čo by sme nemali zjesť. Všetko je iba o nás, našom vnútornom presvedčení a pevnej vôli. Na základe dlhoročných skúseností práce výživovej poradkyne viem, že tajomstvo úspechu v stravovaní je ukotvené v našej hlave a postoji.

Memorovanie svojich cieľov a rozhodnutí pomáha k upevňovaniu svojich zásad. 

  • Opakujte si svoje ciele k zdravšiemu životnému štýlu

Chcem sa cítiť komfortne, byť kludný a vyrovnaný.

Chcem mať dostatok energie na celý deň.

Chcem, aby moje telo malo všetky potrebné živiny.

Chcem byť zdravý a štíhly!

  • Opakujte si , prečo ste sa rozhodli stravovať zdravšie

Viem, že ak priberiem, nebudem spokojný a opäť budem chcieť schudnúť.

Nechce sa mi už držať nezmyselné diéty.

Nechcem sa cítiť neustále unavený.

Viem, že keď budem mať veľa vnútrobrušného tuku, prinesie mi to aj zhoršenie zdravia a ďalšie komplikácie.

  • Opakujte si cestu, akou sa chcete k zdravšiemu stravovaniu dopracovať

Vymením potraviny za zdravšie.

Zaradím nové zdravšie recepty.

Venujem zdravšiemu stravovaniu čas a energiu.

Nenechám sa stiahnuť okolím a nevrátim sa späť k starým návykom.

Nakupovať, variť aj jesť budem tak či tak. Tak prečo to nerobiť zdravšie?

Psychologickú prípravu už máme za sebou, pevnej vôle máme na rozdávanie, sme presvedčení, že začiatok zvládneme bez problémov. Stále sa však bojíme, že nevydržíme a po určitom čase budeme mať tendenciu vrátiť sa späť do starých návykov. Ako dosiahnuť, aby sme v nových návykoch vydržali? Prečítajte si mojich 7 rád, ktoré vám môžu pomôcť na ceste k trvalej zmene svojich stravovacích návykov. 

7 rád ako dosiahnuť disciplínu v stravovaní

  1. Stiahnite so sebou aj svoje okolie, rodinu, priateľov a deti

Keď presvedčíte k zmene aj svoje okolie, nebudete mať tendenciu vrátiť sa späť. Budete pre nich vzorom a motivátorom a to vás udrží aj vo chvíľach, keď na vás príde slabá chvíľka.

  1. Nebojte sa jesť

Niekedy sa mi stáva, že keď klienti začnú chudnúť, zrazu chcú úbytok hmotnosti urýchliť a ešte zredukovať stravu. To môže byť kameň úrazu. Náš metabolizmus na to, aby správne fungoval potrebuje stravu. Videli ste už jazdiť auto bez paliva? Keď chceme schudnúť a svoj ideálny stav udržať bez trápenia, potrebujeme jesť.

  1. Jedzte vyvážene

Jedzte vyvážené množstvo plnohodnotnej stravy zloženej zo všetkých živín tukov, bielkovín a sacharidov. Nedržte nezmyselné jednotvárne diéty založené na nevyváženej strave. Skôr či neskôr sa vám jednotvárna strava preje a budete mať silnú chuť zjesť všetko, čo ste si odriekali. A najlepšie naraz! Častokrát ľudia úplne vylúčia zo stravy cukor a škrob. Nebojte sa ho, v malej miere ho vaše telo potrebuje. Je to hlavný zdroj energie.

  1. Vyvarujte sa hladu

Jedzte pravidelne približne v rovnakých časoch, intervaloch a množstvách. Cieľom je dostať vylučovanie inzulínu do rovnováhy. Nepravidelné jedenie má za následok neustále zvýšenú hladinu inzulínu, ktorá blokuje produkciu viacerých hormónov a prispieva k zvýšenému ukladaniu tukov. Keď sa budete cítiť stále najedení a budete vedieť, kedy vás opäť čaká jedlo, budete aj vy kludnejší a nebudete na jedlo myslieť.

  1. Kupujte potraviny v ich čo najprirodzenejšej podobe

Minimalizujte vo svojej strave zbytočné prísady, cukry, ochucovadlá, farbivá a konzervanty. Všetky tieto zložky narúšajú zdravý chod metabolizmu a brzdia chudnutie. Nekupujte spracované mäsové výrobky, ochutené mliečne výrobky, sladkosti, pekárenské výrobky a polotovary všetkého druhu. Vyhnite sa polotovarom a prídavným látkam (E-čkam).

  1. Pite dostatok vody

Pite denne 35 ml vody na 1 kg telesnej hmotnosti. Ak pijete málo vody, narušujete tým vylučovanie odpadových látok z tela a taktiež tým spomaľujete proces redukcie hmotnosti. Ideálne je piť rovnomerne počas dňa, najviac však v pauzách medzi jedlami. Ráno začnite jedným až dvoma pohármi vody, to isté zopakujte večer pred spaním. Pite čistú neperlivú vodu, prípadne ochutenú s citrónovou šťavou.

  1. Doprajte vášmu telu dostatok minerálov a vitamínov

Pri redukcii hmotnosti má naše telo zvýšenú potrebu vitamínov a minerálov. Nedostatok vitamínov a minerálov nám môže spôsobiť vyššiu únavu a pokles energie. Potom máte sklon siahnuť po rýchlom cukre akými sú sladkosti, čokoládky, zmrzlinky a pod.. Preto nezabúdajte na dostatok ovocia a zeleniny. Ovocie a zeleninu jedzte z väčšej časti surovú. Prípadne doplňte vitamíny a minerály vhodným preparátom.