Je nutné pri chudnutí vyradiť chlieb a pečivo z jedálnička?

Toto je otázka a dilema každého, kto chce schudnúť alebo si udržať štíhlu líniu. Veľmi často počujem, že pri chudnutí ľudia vyradia škroby úplne. Žiadny chlieb, pečivo, ryža, cestoviny ani zemiaky. Zväčša jedia kombinácie bielkovina + zelenina. Dokonca aj ovocie sa snažia vyradiť alebo obmedziť na minimum.

Áno, telo rýchlo zareaguje na znížené množstvo cukru a začne brať energiu z tukových zásob. Úbytok hmotnosti sa hneď prejaví, tešia sa z toho, ale čo ďalej? Z dlhodobého hľadiska im škroby a cukry začnú chýbať. Okrem toho, že sú hlavným zdrojom energie, poskytujú telu komplex výživných látok a vlákniny. Častokrát začnú bývať viac unavení a hladní, čo sa zobrazí na zvýšenej nervozite a klesajúcej energii. Z tohoto dôvodu po čase škroby opäť zaradia a to sa ihneď zobrazí na náraste telesného tuku a celkovej hmotnosti.

Naše telo je dokonale vymyslené a všetko funguje ideálne vtedy, ak aj sa aj my k nemu tak správame. Neukrajujeme mu zo spánku, dodávame mu dostatok vody, primerane sa hýbeme a živíme ho stravou zloženou zo všetkých živín.

Krátkodobé experimentovanie nám neuškodí a môže priniesť rýchly efekt, ale neustále zmeny spôsobujú nášmu telu stres, ktorý sa skôr či neskôr zobrazí na našom pocite, energii, zdraví a prípadne aj hmotnosti.

Z môjho pohľadu preto nie je potrebné vyradiť škroby z jedálnička ani pri chudnutí. Keď budeme malú dávku škrobu dodávať telu v každom jedle, naučí sa s ňou pracovať. My nebudeme priberať a dokonca môžeme aj pomaly redukovať. Ideálna dávka škrobu na 1 porciu je pre ženu 25 gramov a pre muža 50 gramov. Počítame s 3 porciami hlavného jedla denne (raňajky, obed a večera). Vhodné škroby sú výrobky z ovsa, raže, celozrnná alebo divoká ryža, zemiak varený alebo pečený v šupke a celozrnné cestoviny. Z ovocia sú ideálne druhy s menším obsahom cukru ako jablká, bobuľovité druhy, jahody, broskyne, nektarinky a grapefruit.